Las’ că merge și așa…

„Lasa ca merge si asa” –  este un principiu dupa care se ghideaza inca multe dintre  organizatiile din Romania. Din […]

Las’ că merge și așa…

17-10-15 sdtadmin 0 comment

„Lasa ca merge si asa” –  este un principiu dupa care se ghideaza inca multe dintre  organizatiile din Romania. Din pacate, inca ne luptam cu aceasta mentalitate si ii vedem efectele la tot pasul. De la strazile prost asfaltate sau lasate de izbeliste la  serviciile publice sau private pentru care platim la fel sau chiar mai mult decat majoritatea europenilor, dar primim mult mai putin in schimb.

Ganditi-va cum ar fi fost diferita realitatea in care traim daca principiul dupa care ne-am fi ghidat cu totii ar fi fost, de exemplu:  “Daca merita sa fie facut, atunci merita sa fie facut bine” ? Cum ar fi fost diferite produsele pe care le consumam, serviciile pe care le primim sau  locurile in care ne petrecem timpul ?

Ce am putea face?  Cum am  putea sa ne schimbam modul de a gandi si a actiona? Cum am putea initia o SCHIMBARE care sa ne permita sa ne bucuram de toate efectele ei pozitive?

Daca ar fi sa incepem cu inceputul  primul pas este si cel mai greu. Iar primul pas ar fi sa nu mai accepti „Lasa ca merge si asa”,  iar asta inseamna pe scurt sa iti ridici standardele si sa actionezi in concordanta cu ele. DECIZIA de schimbare este momentul cheie. Ganditi-va la schimbarile semnificative pe care le-ati facut in viata. Care erau circumstantele care v-au determinat sa luati decizia de schimbare, care erau factorii care v-au motivat sa puneti acea decizie in practica? Organizatiile, ca si indivizii, se schimba in momentul in care realizeaza ca “asa nu se mai poate” sau ca “pierd  frecvent oportunitati pe care le-ar putea fructifica” si decid sa faca ceva in privinta asta!

De aici incolo functioneaza efectul bulgarelui de zapada. Dar atentie, drumul de la “ce avem ” catre “ce vrem ” nu este unul lipsit de pericole. Ca o schimbare sa isi produca efectele pozitive trebuie sa fie consistenta si de durata, iar cea mai mare provocare atunci cand initiezi sau conduci o schimbare, atat la nivel de organizatie cat si la nivel individual este legata de schimbarea mentalitatilor si a paradigmelor in gandire.

Paradoxal, studiile arata, ca desi la inceput, oamenii sunt receptivi la schimbare, pe parcurs, ajung sa nu o mai imbratiseze. Ganditi-va la momentul decembrie 1989. Ca popor am decis ca “asa nu se mai poate” , am hotarat sa ne ridicam standardele, am actionat in consecinta initiand o schimbare majora si …tranzitia mai dureaza inca.

De unde acesta rezistenta, aceasta inertie?

Orice schimbare ne scoate din “zona noastra de confort” si ne afecteaza una din nevoile noastre de baza, si anume nevoia de siguranta.  Orice  schimbare presupune sa ne deplasam din zona in care ne-am obisnuit sa facem lucrurile intr-un anumit fel, am capatat experienta si dexteritate si avem senzatia ca detinem controlul, catre o zona in care nu stim exact ce va fi si cum va fi, doar presupunem. De fapt ce ne sperie nu este neaparat schimbarea in sine, cat necunoscutul si incertitudinea care insotesc acea schimbare. Avem nevoie de certitudini in viata, avem nevoie sa ne simtim in siguranta, avem nevoie de repere dupa care sa ne ghidam si de cele mai multe ori cautam toate aceste lucruri  inapoi in zona noastra de control. Acesta este motivul pentru care, pe parcursul unei schimbari, oamenii tind sa se intoarca la vechile practici si metehne. Insa atata timp cat vei continua sa faci ceea ce faci vei continua sa ai ceea ce ai…

Motivele pentru care majoritatea initiativelor de schimbare esueaza tin tocmai de aceasta perioada de tranzitie de la “ce avem “ la “ce ne dorim” si modul in care este gestionata acesta trecere. Daca vorbim de o schimbare in plan personal, cu cat motivele pentru care am initiat schimbarea sunt mai puternice cu atat ne va fi mai usor sa rezistam “tentatiilor in timpul procesului” (cele mai comune exemple sunt renuntatul la fumat si cura de slabire…)

In plan organizational lucrurile devin mai complicate.  Putem avea un lider cu viziuni extraordinare  despre viitor,  daca nu reuseste sa le impartaseasca eficient  asfel incat sa castige angajamentul oamenilor,  acestia nu il vor urma. Si putem vorbi aici de modul in care este comunicata initiativa, de cat de clar sunt  explicate asteptarile, de modul in care sunt implicati oamenii de la toate nivelurile din organizatie.  Pentru un manager care conduce o schimbare , intelegerea comportamentului uman este esentiala pentru a gestiona aceasta perioada de tranzitie de la “ce este” la “ce va fi”.


Leave a reply